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Publications


Michael Wegener

2021

Wegener, M. (2014): Land-use transport interaction models. In: Fischer, M., Nijkamp, P. , Eds. (2021): Handbook of Regional Science, 2nd edition. Berlin, Heidelberg: Springer, 229-246.

2020

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Wegener, M. (2020): Die Dialektik der Transdisziplinarität . Paper presented at the Dortmunder Konferenz Raum und Planungsforschung, TU Dortmund University, 17-18 February 2020.

2019

Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2019): Are polycentric cities more energy-efficient? In: Reicher, C., Bayro-Kaiser, F., Jansen, H., Polivka, J. (Eds.): Polycentric City Regions in Transformation: The Ruhr Agglomeration in International Perspective. Urban and Spatial Planning Vol. 20. Zurich: LIT Verlag GmbH & Co., 99-103.

Wegener, M. (2019): Multi-level, multi-scale urban models. In: Reicher. C., Bayro-Kaiser, F., Kalaikko-Grigoleit, P., Müller, S., Polivka, J. (Eds.): Urban Integration: From Walled City to Integrated City. Urban and Spatial Planning Vol. 19. Zurich: LIT Verlag GmbH & Co., 21-23.

Wegener, M., Masser, I. (1996): Brave New GIS Worlds. Reprinted in Masser, I. (2019): Geographic Information Systems to Spatial Data Infrastructure: A Global Perspective. Boca Raton, FL: CRC Press, 67-86.

Kunzmann, K.R., Wegener, M. (2019): Book review: Batty, M. (2018): Inventing Future Cities. disP 218 (3/2019), 98-100.

Wegener, M. (2019): Book review: Krau, Ingrid (2018): Verlöschendes Industriezeitalter. Suche nach Aufbruch an Rhein, Ruhr und Emscher. Raumforschung und Raumordnung 77(1), 99-100.

2018

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Wegener, M., Schwarze, B., Spiekermann, K., Brosch, K., Huber, F., Müller, M., Reutter, O. (2018): Modelling the great transformation in the Ruhr Area. Presentation at the conference Urban Mobility – Shaping the Future Together mobil.TUM 2018, Munich, 13-14 June 2018. Transportation Research Procedia 41 (2019) 231-239.

Wegener, M. (2018): The IRPUD Model. Working Paper 18/01. Dortmund: Spiekermann & Wegener Urban and Regional Research.

Reutter, O., Müller, M., Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M., Huber, F., Brosch, K. (2018): Verkehr verlagern! Szenarioanalysen zu Modal-Shift-Potenzialen im Personenverkehr im Ruhrgebiet 2050. Straßenverkehrstechnik 01/2018, 7-18.

Spiekermann, K., Wegener, M. (2018): Multi-level urban models: Integration across space, time and policies. Journal of Transport and Land Use 11 (1), 67-81.

Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M., Huber, F., Brosch, K., Reutter, O. (2018): Modellierung der Energiewende im Ruhrgebiet. Dortmunder Konferenz Raum- und Planungsforschung, TU Dortmund, 5-6 February 2018.

2017

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Ache, P., Ebert, R., Gnad, F., Spiekermann, K., Wegener, M. (2017): Klaus Kunzmann 75. RaumPlanung 194/6-2017, 46-51.

Schüle, R. and Energy Transition team, including Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2017): Die Energiewende regional gestalten. Auf dem Weg zu einer Energiewende Roadmap im Ruhrgebiet. Wuppertal: Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy.

Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M., Huber, F., Brosch, K., Reutter, O., Müller, M. (2017): Cities and Climate Change: Ruhr Area 2050. Integrated Ruhr Area Model and Regional Modal Shift. Final Report. Dortmund/Wuppertal: Spiekermann & Wegener Urban and Regional Research, University of Wuppertal, Wuppertal Institute for Climate, Environment and Energy.

2016

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Masser, I., Wegener, M. (2016): Brave New GIS Worlds Revisited (∗). Environment and Planning B: Planning and Design 43(6), 1155-1161.

Wegener, M. (2011): Polyzentrische Aktionsräume. In: Reicher, C., Kunzmann, K.R., Polivka, J., Roost, F., Utku, Y., Wegener, M., eds. (2016): Schichten einer Region. Kartenstücke zur räumlichen Struktur des Ruhrgebiets (in Chinese language). Beijing: Architecture and Buildung Press, 80-107.

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Brosch, K., Huber, F., Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2016): Integrierte Stadtmodellierung: Flächennutzung, Verkehr, Energie, Umwelt. Paper presented at the Dortmund Conference on Spatial Planning and Research 2016: Spatial Patterns – Structure, Dynamic, Planning , TU Dortmund, 22-23 February 2016.

Spiekermann, K., Wegener, M. (2016): Räumliche Szenarien für Europa 2050 – Das ESPON-Projekt ET2050. PLANERIN 1_16, 10-13.

2015

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Wegener, M. (2015): Polyzentralität – ein Leitbild für die Stadtentwicklung? Presentation at the Workshop of the DFG project "Polycentrality of German Urban Regions" at the Research Institute for Regional and Urban Development (ILS), Dortmund, 2 September 2015.

Spiekermann, K., Wegener, M. (2015): Räumliche Szenarien für Europa 2050. Paper presented at the 8th Summer Conference in Regional Science in Kiel on 2 and 3 July 2015.

Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2015): Are polycentric cities more energy-efficient? Paper presented at the Iinternational Conference Polycentric City Regions in Transformation – The Agglomeration Ruhr in International Perspective, Zeche Zollverein, Essen, 11-13 June 2015.

Spiekermann, K., Wegener, M., Kveton, V., Marada, M., Schürmann, C., Biosca, O., Ulied Segui, A., Antikainen, H., Kotavaara, O., Rusanen, J., Bielanska, D., Fiorello, D., Komornicki, T., Rosik, P., Stepniak, M. (2015): Transport Accessibility at Regional/Local Scale and Patterns in Europe. TRACC Executive Summary and Final Report. Luxembourg: ESPON.

Spiekermann, K., Wegener, M., Kveton, V., Marada, M., Schürmann, C., Biosca, O., Ulied Segui, A., Antikainen, H., Kotavaara, O., Rusanen, J., Bielanska, D., Fiorello, D., Komornicki, T., Rosik, P., Stepniak, M. (2015): Transport Accessibility at Regional/Local Scale in Europe TRACC Scientific Report. Luxembourg: ESPON.

2014

Ulied, A. and ET2050 Consortium, including Spiekermann, K., Wegener, M. (2014): Making Europe Open and Polycentric. Vision and Scenarios for the European Territory towards 2050. Luxembourg: ESPON.

Brosch, K., Huber, F., Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2014): Integriertes Modell Ruhrgebiet 2050: Stand der Forschung November 2014. Dortmund/Wuppertal: S&W/LUIS.

Brosch, K., Huber, F., Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2014): Integriertes Modell Ruhrgebiet 2050: Projektbeschreibung Oktober 2014. Dortmund/Wuppertal: S&W/LUIS.

Spiekermann, K., Wegener, M. (2014): Integrated Spatial Scenarios until 2050. ET2050 Scientific Report Volume 6. Dortmund: Spiekermann & Wegener Stadt- und Regionalforschung.

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Simmonds, D., Waddell, P., Wegener, M. (2013): Equilibrium versus dynamics in urban modelling (∗). Environment and Planning B: Planning and Design 40(6), 1051-1070.

Kujath, H.J., Wegener, M. (2013): Deutschland in Europa: Ergebnisse des Programms ESPON 2013. Heft 3: Wachstum und Innovation . Bonn: Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung (BBSR).

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Huber, F., Schwarze, B., Spiekermann, K., Wegener, M. (2013): Modelling the energy transition in cities. Paper presented at the 13th International Conference on Computers in Urban Planning and Urban Management, Utrecht, 2-4 July 2013.

Wegener, M. (2013): Polycentric Europe: more efficient, more equitable and more sustainable? Paper presented at the seminar Welfare and Competitiveness in the European Polycentric Urban Structure: Which Role for Metropolitan, Medium and Small Cities? at the Istituto Regionale Programmazione Economica dellaToscana (IRPET), Florence, 7 June 2013.

Fuerst, F., Wegener, M. (2013): Energy efficiency of buildings: a new challenge for urban models. Paper presented at the Applied Urban Modelling Symposium (AUM 2012), University of Cambridge, 24-26 June 2012.

Wegener, M. (2013): The future of mobility in cities: challenges for urban modelling (∗). Transport Policy 29 (2013), 275-282.

Blotevogel, H.H., Spiekermann, K., Wegener, M. (2013): Deutschland in Europa: Ergebnisse des Programms ESPON 2013. Heft 2: Metropolen und ländliche Räume. Bonn: Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung (BBSR).

Wegener, M. (2013): Employment and labour in urban markets in the IRPUD model. In: Pagliara, F., de Bok, M., Simmonds, D., Wilson, A. (Eds.): Employmernt Location in Cities and Regions: Models and Applications. Advances in Spatial Science Series. Berlin, Heidelberg: Springer, 11-31.

Spiekermann, K., Wegener, M. (2013): Regional Impacts of a Railway Tunnel between Helsinki and Tallinn. Final Report of the project " "H-TTransPlan – Helsinki-Tallinn Transport and Planning Scenarios". Dortmund: Spiekermann & Wegener Urban and Regional Research.

2012

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Schade, W., Wegener, M. (2012): Deutschland in Europa: Ergebnisse des Programms ESPON 2013,
Heft 1: Energie und Klima
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2011

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Spiekermann, K., Wegener, M., Kveton, V., Marada, M., Schürmann, C., Biosca, O., Ulied Segui, A., Antikainen, H., Kotavaara, O., Rusanen, J., Bielanska, D., Fiorello, D., Komornicki, T., Rosik, P. (2011): Transport Accessibility at Regional/Local Scale and Patterns in Europe. Interim Report of ESPON TRACC. Dortmund: Spiekermann & Wegener Urban and Regional Research.

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